همانطور که می‌دانید برای پایه دوازدهم ۳۵ ساعت آموزش حضوری در نظر گرفته شده است. در ماه‌های گذشته خبری مبتنی بر کاهش ساعت درسی پایه دوازدهم از ۳۵ ساعت به ۲۴ ساعت منتشر شد که باعث واکنش مثبت دانش آموزان شد. تعلل در تعیین تکلیف این طرح باعث شده تا دانش آموزان فعلا ۳۵ ساعت در مدارس باشند تا سرنوشت این طرح مشخص شود.

کاهش ساعت درسی پایه دوازدهم منتفی است! (خبر نهایی)

در تاریخ ۷ مهرماه ۱۳۹۷، عبدالرسول عمادی، سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام طرح کاهش ساعات آموزشی پایه دوازدهم از ۳۶ به ۲۴ ساعت و اینکه آیا هنوز بررسی این طرح در دستورکار است یا خیر؟ اظهار گفت: «این برنامه منتفی شده است و کاهش ساعات برنامه درسی در پایه دوازدهم دیگر در دستورکار نیست.»

عبدالرسول عمادی
عبدالرسول عمادی

وزیر آموزش و پرورش در ۶ روز قبل، قول تعیین تکلیف این طرح در یکی دو هفته آینده داده بود و اکنون با اعلام رسمی عبدالرسول عمادی، این طرح لغو شده است و دانش آموزان پایه دوازدهم باید ۳۵ ساعت آموزشی در مدارس باشند.

خبر نهایی در یکی دو هفته آینده!!!

سید محمد بطحایی، دیشب ۱ مهر ۱۳۹۷ در برنامه گفتگوی زنده خبری شبکه دوم سیما حاضر شد. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال مجری در خصوص کاهش ساعت آموزشی پایه دوازدهم اظهار داشت: «فعلا ۳۵ ساعت آموزشی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش ملاک عمل ما است.»

وی افزود: «با توجه به وجود کنکور و امتحان نهایی، وجود ۳۵ ساعت آموزشی فشار زیادی بر دانش آموزان وارد می‌کند که ما تلاش می‌کنیم تا یکی دو هفته آینده در صورت تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش این اختیار را به مدارس بدهیم تا بعضی دروس را به صورت غیرحضوری و مجازی ارایه کنند.»

دانش آموزان باید تا زمان اعلام رسمی نتیجه صبر کنند و تا آن زمان ۳۵ ساعت آموزشی در مدارس باشند. پس از انتشار خبر تعیین تکلیف طرح کاهش ساعت آموزشی پایه دوازدهم آن در سایت و شبکه‌های اجتماعی سایت قرار خواهیم داد.

ساعات تدریس در پایه دوازدهم به ۳۵ ساعت خواهد رسید!

در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ده روز بعد از اعلام احتمال کاهش ساعت درسی پایه دوازدهم، وزیر آموزش و پرورش در همایش استانداران سراسر کشور اظهار کرد: «افزایش جمعیت دانش آموزان صرفا به دلیل ساختار جمعیتی نیست و بخشی از آن متاثر از تغییرات ساختاری نظام آموزشی است و پایه دوازدهم امسال برای اولین بار پس از اصلاحات ساختاری جای پیش دانشگاهی را خواهد گرفت، سال گذشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تنها ۱۱ سال درس می‌خواندند، اما امسال این تعداد نیز وارد پایه دوازدهم خواهند شد.»

سید محمد بطحایی در همایش استانداران سراسر کشور
سید محمد بطحایی در همایش استانداران سراسر کشور

وزیر آموزش و پرورش افزود: «از طرف دیگر ساعات تحصیل دانش آموزان در پایه دوازدهم ۲۴ ساعت در هفته بود که از سال جدید به ۳۵ ساعت خواهد رسید که همین موضوع ۲۲ هزار نیروی انسانی را بر نیاز ما اضافه می‌کند.»

بلاتکلیفی طرح کاهش ساعت درسی پایه دوازدهم

در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۷، درست یک روز بعد از اعلام زرافشان مبتنی بر خارج از دستور کار بودن این طرح، وزیر آموزش و پرورش در اخبار نیمروزی شبکه یک، اعلام کرد احتمال کاهش ساعت درسی پایه دوازدهم به ۲۴ ساعت وجود دارد. سخنان ضد و نقیض این چند روز مسئولین باعث شده وضعیت این طرح در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

کمتر از ۱۰ روز به بازگشایی مدارس باقی مانده و دانش آموزان، اولیا و دبیران، خواهان مشخص شدن تکلیف این طرح هستند.

لغو طرح کاهش ساعت درسی پایه دوازدهم

در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۹۷، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اعلام کرد، کاهش ساعت آموزشی در پایه دوازدهم به ۲۴ ساعت در دستورکار نیست. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا طبق اعلام وزیر کاهش ساعات آموزش در پایه دوازدهم از ۳۵ به ۲۴ ساعت از امسال اجرا می‌شود؟ عنوان کرد: «از همان ابتدا قرار نبود چیزی از برنامه درسی حذف شود. بنا بود دروس به دو روش حضوری و غیرحضوری ارائه شود و دانش‌آموزان برخی دروس را غیرحضوری بخوانند و فقط امتحانش را بدهند و به این ترتیب برای کسب آمادگی شرکت در کنکور سراسری هم فرصت داشته باشند.»

زرافشان افزود: «این برنامه با توجه به بررسی شرایط، دیگر در دستور کار نیست و فقط امکان دارد به مدارس اجازه دهند برخی دروس تجمیعی آموزش داده شود؛ ولی در حال حاضر همه مدارس باید برنامه درسی را بر مبنای همان ۳۵ ساعت بگذرانند.»

مبنای برنامه درسی مصوب پایه دوازدهم ۳۵ ساعت در هفته

در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷، اسفندیار چهاربند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره تخصیص نیروی انسانی به پایه دوازدهم و میزان ساعت آموزش در این پایه که بر مبنای ۳۵ ساعت در هفته خواهد بود یا ۲۴ ساعت اظهار کرد: «مبنای ساماندهی نیروی انسانی در پایه دوازدهم جدول برنامه درسی مصوب است که ۳۵ ساعت در هفته است اما برای توجه به وضعیت دانش‌آموزان پایه دوازدهم که درگیر امتحانات نهایی و کنکور هستند در تلاشیم مقداری از این ساعت را اختیاری و به صورت آموزش مجازی ارائه کنیم.»

وی افزود: «مدارس در مناطق محروم، حاشیه شهرها و مدارس شبانه‌روزی‌ به دلیل اینکه دانش‌آموزان جر مدرسه فرصت‌های یادگیری دیگری را در اختیار ندارند ساعت آموزش ۳۵ ساعت در هفته خواهد بود و در سایر مناطق هم به تشخیص خانواده دانش‌آموز، او می‌تواند از روش آموزش مجازی و ۲۴ ساعت حضور در مدرسه استفاده کند.»

کاهش آموزش حضوری از ۳۵ ساعت به ۲۴ ساعت

علی زرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره کاهش ساعت آموزشی پایه دوازدهم گفت:‌ «بخشنامه کاهش ۱۱ ساعت از آموزش‌های حضوری پایه دوازدهم به امضای وزیر آموزش و پرورش رسید که بر اساس این بخشنامه دانش‌آموزان پایه دوازدهم ۲۴ ساعت به صورت حضوری و ۱۱ ساعت به صورت غیر حضوری تحت آموزش قرار می‌گیرند.»

وی افزود: «وزیر آموزش و پرورش بر کاهش ساعت آموزشی پایه دوازدهم از ۳۵ ساعت به ۲۴ ساعت در هفته تاکید داشتند که این کاهش زمان فرصتی است تا دانش‌آموزان خود را برای آزمون‌ کنکور آماده کنند. امیدواریم با ابلاغ این بخشنامه دانش‌آموزان بتوانند از فرصت خود برای پذیرفته شدن در کنکور به نحو احسن استفاده کنند.»

علی زرافشان؛ معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش
علی زرافشان؛ معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص نحوه کاهش ساعات درسی پایه دوازدهم اظهار داشت: «از آنجا که با دستورالعمل جدید وزارت آموزش و پرورش، ساعات آموزشی این پایه از ۳۵ ساعت به ۲۴ ساعت کاهش یافته است، دانش آموزان نیاز نیست بیشتر از ۶ ساعت در روز که چهار روز در هفته می شود در مدارس حضور داشته باشند و سایر روزها را می توانند صرف آمادگی برای کنکور کنند.»

دروس خودخوان و روش انجام آموزش غیرحضوری

با توجه به اخبار ثبت شده در سایت تالیف کتب درسی، دروسی که کنکوری نیستند، به صورت خودخوان تعریف شده‌اند. پس میتوان حدس زد که دروس زیر به صورت خودخوان و آموزش مجازی می‌باشد.

  • علوم اجتماعی (۲ واحد)
  • سلامت و بهداشت (۲ واحد)
  • مدیریت خانواده و سبک زندگی (۲ واحد)
  • نگارش (۲ واحد)
  • تربیت بدنی (۲ واحد)
  • زبان انگلیسی (حذف یک واحد) (غیر رسمی)

البته باید تا اعلام رسمی دروس صبر کرد. بلافاصله پس از ابلاغ لیست دروس، آن را به اطلاع شما خواهیم رساند. شما می‌توانید عناوین درسی کامل پایه دوازدهم را در مقاله معرفی عناوین و ساختار کتب پایه دوازدهم ببینید و بخوانید.

منابع و مراجع

محتویات و اخبار این پست از سایت‌ها و منابع زیر تهیه شده است.

جمع آوری توسط مدرسه سوم.

 

کاهش ساعت درسی پایه دوازدهم می‌تواند اتفاقی خوب برای دانش آموزان و کمکی به ایشان برای موفقیت در کنکور باشد. نظر شما درباره این اتفاق چیست؟ با ما از طریق بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید آخرین وضعیت تغییرات آموزشی در پایه دوازدهم را در پست مخصوص آن بخوانید. (ورود به پست)